Alt for hjemmefiksere til proffe.

Garanti, åpent kjøp og reklamasjon

Garanti

Jula gir som regel ett års garanti på samtlige varer (med noen unntak, se nedenfor). Garantien gjelder fra og med den opprinnelige kjøpsdatoen. Relevant kjøpsbevis som kvittering, følgeseddel osv. må følge med reklamasjonen for at garantien skal kunne benyttes. Garantien påvirker ikke dine lovfestede rettigheter, du kan lese mer om den nedenfor under overskriften «Reklamasjon». I garantitiden har Jula retten til å reparere eller bytte ut varen. Garantien dekker feil som forårsakes av material- eller produksjonsfeil. Slitasje, feil bruk, forbruksmateriale (lyspærer, høveljern, bor osv.) dekkes ikke av garantien.
Eventuell undersøkelseskostnad fra verksted ved ikke godkjent reklamasjon/garanti betales av kunden. Hvis du som kunde velger å få produktet reparert ved en ikke godkjent garantisak, inngår undersøkelseskostnaden i denne kostnaden.

Produkter med lengre garantitid

Meec Tools Redseries, Meec Tools Multiseries, Greenworks m.fl. har ofte en lengre garanti enn ett år. I slike tilfeller fremgår dette i produktinformasjonen samt som oftest på produktets emballasje.

Åpent kjøp

Jula tilbyr åpent kjøp i 30 dager fra og med innkjøpstilfellet. For at en produkt skal kunne returneres via Åpent Kjøp, skal produktet returneres i ubrutt originalforpakning og være i samme skikk som ved innkjøpstilfellet. Kunden skal kunne oppvise et gyldig innkjøpsbevis i form av kvittering eller kvitteringskopi.

For å returnere et produkt, kan kunden besøke valgfritt varehus i Norge. Er produktet kjøpt via e-handel, kan kunden også sende produktet til Jula. 

Her kan du laste ned og skrive ut returskjemaet. Returaddressen er tillgjengelig på skjemaet.

Last ned din returskjemaet her.  

Reklamasjon

Du som kunde har rett til å reklamere på varen din ved produksjonsfeil, både skjulte og synlige. Din juridiske rett til å reklamere gjelder i 2-5 år avhengig av produktets forventede levetid, Jula hjelper deg med undersøkelser, ved ikke godkjent reklamasjon tar vi en undersøkelsesavgift. Feil på varen, feillevering eller transportskade skal reklameres i løpet av «rimelig tid» fra feilen blir oppdaget. En reklamasjon som gjøres innen 2 måneder fra feilen ble oppdaget, regnes alltid som gjort innen rimelig tid.

Tilbakebetaling

Ved retur i varehus får man ved avsluttet sak straks tilbake det som er betalt for produktet. Tilbakebetalingen gjøres hovedsakelig på samme betalingsmåte som ble brukt ved kjøpet. Hvis varen ble kjøpt via nettstedet og ikke returnert i varehus, gjøres tilbakebetalingen på samme betalingsmåte som ble brukt ved kjøpet.