Alt for hjemmefiksere til proffe.

Levering og frakt

Leveringsmetode

Frakten vår foregår enten med Postnord eller Collicare, avhengig av hvilket transportalternativ du velger. Alternativene du kan velge blant, vises når du gjennomfører kjøpet ditt.

Vi tilbyr levering til nærmeste utleveringssted eller hjemlevering. Hjemleveringen skjer som oftest på dagtid.

Til utleveringssted

Pakken din sendes til det utleveringsstedet som ligger nærmest den adressen du oppga under bestillingen.

Du får en melding (via SMS eller e-post) når pakken har ankommet utleveringsstedet.

Hvis pakken din veier mer enn 20 kg, kan den ikke sendes til et utleveringssted, men må leveres hjem til deg.

Hjemlevering

Pakker for hjemlevering leveres normalt til mottakerens dør på dagtid alle virkedager. Levering kan også gjøres på kveldstid.

Leveringen varsles via sms eller telefon. Hjemlevering er bare mulig hvis du har oppgitt et gyldig mobilnummer.

Jula AS sender ikke varer utenfor landets grenser (inkludert Svalbard og Jan Mayen)

Fraktkostnad

Fraktkostnad ved levering til utleveringssted:

Vekt (kg)

Fraktkostnad inkl. mva.

0-20

69 SEK

Hvis pakken din veier mer enn 20 kg, kan den ikke sendes til et utleveringssted, men må leveres hjem til deg. Se kostnader for dette i neste avsnitt.

Fraktkostnad ved hjemlevering

 Vekt (kg)

Fraktkostnad for hjemlevering, inkl. mva.

Fraktkostnad for hjemlevering, inkl. sonetillegg1 og mva.

0-59

249 SEK

399 SEK

60-119

349 SEK

699 SEK

120-300

449 SEK

899 SEK

301-500

749 SEK

1799 SEK

>500

949 SEK

2999 SEK

For enkelte perifere steder samt Nord-Norge tilkommer et sonetillegg.

Siden du skal bli kontaktet for å avtale leveringstid, er det viktig at du har oppgitt korrekt kontaktinformasjon ved kjøp av varen. Leverandøren vil så langt det lar seg gjøre bære inn varen innenfor ditt private område, enten avtalt sted på din tomt eller innenfor døren. Kunden plikter å rydde vei, slik at sjåføren får fri vei til å sette varen på avtalt sted.  Er mottakeren en bedrift, gjøres leveringen til gateplan eller lasterampe. Jula krever signatur på alle hjemleveringer, du plikter dermed å være til stede ved hjemlevering. Hvis et bud mottar leveringen, må budet vise sin og mottakerens legitimasjon. Hvis ingen av disse kriteriene er oppfylt, blir varen returnert.

Leveringstid

Vi klargjør ordren din for levering til dagen etter at du har gjort bestillingen. I tillegg kommer 3 til 7 virkedager for selve transporten.

Leveringstiden kan bli litt lengre ved uvanlig mange bestillinger, f.eks. til jul. Bestillinger med mange varer eller som skal leveres til avsidesliggende steder, kan ta lengre tid.

Du kan se hvor pakken din befinner seg, ved å søke på din kolli-id på transportørens nettsted, enten www.postnord.se eller www.collicare.no. Kolli-id får du i en ordrebekreftelse fra oss.

Når du tar imot varene

Forsendelser må signeres når de hentes ut på utleveringsstedet. Den som bestillingen er adressert til, må derfor også hente den ut. Husk å ta med deg legitimasjon. Hvis et bud henter leveringen, må budet vise sin og mottakerens legitimasjon.

Ved hjemlevering må ordren signeres når den mottas. Den som tar imot varene, må vise sin egen legitimasjon og bestillerens legitimasjon.

Ditt ansvar når du tar imot varene

Vær oppmerksom på at det er du som har ansvaret for varene når du har signert leveringskvitteringen. Hvis emballasjen ser ut til å være skadet, skal du ikke ta imot pakken.

Du har ansvaret for å kontrollere varene og oppdage eventuelle feil, og du skal gi oss beskjed om eventuelle reklamasjoner. Dette ansvaret påvirker ikke dine juridiske rettigheter eller din rett til erstatning.

Vi står for transportrisikoen til deg. Hvis pakken er skadet ved avhenting, anbefaler vi at du straks reklamerer det hos din representant eller til oss. Hvis du oppdager skaden først når du har kommet hjem, så ber vi deg om å ta kontakt med oss. Skader som oppdages etter levering ved oppakking av varen (skjult skade), må rapporteres senest 7 kalenderdager etter mottak av varen.

Ikke mottatt levering / uavhentet bestilling

Hvis du har valgt å få pakken din til et utleveringssted, blir den liggende der i 14 dager. Hvis du ikke har hentet den innen den tid, blir den returnert til Jula.

Hvis du har valgt hjemlevering og ikke er hjemme når pakken kommer, blir det gjort et nytt leveringsforsøk. Du kan også hente den på transportørens terminal. Transportøren kommer til å kontakte deg. Hvis alle forsøk på hjemlevering mislykkes, kommer pakken din til å bli returnert til Jula.

Ved ikke mottatt levering / uavhentet bestilling belaster vi et gebyr på 150 kr.  Hvis ordreverdien er på mindre enn 150 kr, belaster vi hele ordreverdien.