Historien om Jula

Virksomheten startet i 1979 på gården Jultorp på Varaslätten i Västergötland (Jula har fått navnet sitt etter gården Jultorp). I oljekrisens spor på slutten av 1970-tallet startet Lars-Göran og Irene Blank produksjon av Jula-kappsagen og bedriften Jula Industri AB. Ideen hentet Lars-Göran fra sin morfar Otto, som laget kappsager blant annet til vedproduksjon for biler som gikk på vedgass under andre verdenskrig.

Vedkapar utanför Jula industribyggnadMed stigende oljepriser så folk seg om etter alternative måter å varme opp boligene sine på. Etterspørselen etter kappsager og vedkløyvere skjøt fart. Når det var behov for reservedeler tok kundene kontakt, og man ble nødt til å begynne med lagerhold av blader, motorer og mer. Delene ble sendt ut per post, og Julas postordrevirksomhet hadde sett dagens lys.


Kvalitet og lave priser
For Julas del ble 1980-tallet innledet med at vareutvalget ble utvidet med sveiseutstyr, dreiebenker, kompressorer og annet utstyr for landbruk og skogbruk. Da ble sortimentet også samlet i en produktkatalog som ble sendt ut til kundene. Virksomheten rettet seg i første omgang mot bønder og småindustri. Filosofien har helt fra starten av vært kvalitet og lave priser. Dette kunne de oppnå ved å kjøpe inn store volumer rett fra produsenten.

Lars-Göran reiste tidlig på de viktigste jernvaremessene, og ganske snart fulgte også sønnen Karl-Johan med. Nå ble det enda mer fart på nyhetsstrømmen og annonsekampanjene. Produktene ble solgt via Julakatalogen og nyskapende annonser i aviser. Å finne nye produkter i nye prissegmenter, som tilbys kundene til lave priser, har siden den gang vært kjernen i Julas virksomhet.

Jula Postorder AB ble startet
I 1984 gikk salget via postordre så bra at Lars-Göran og Irene sammen med barna Karl-Johan og Marianne startet et nytt selskap, Jula Postorder AB. Produksjonen lå igjen i Jula Industri AV, som Lars-Göran og Irene beholdt frem til 1991. Fokus i det nye selskapet var postordresalg. Selskapet innførte en svært aggressiv prissetting, og kundene handlet ikke bare via postordre, de kom også til gården. Familien fikk behov for å finne et bra sted der de kunne drive med både postordre og butikksalg.

 I 1985 hadde Jula 10 ansatte og nådde en omsetning på 10 MSEK. Samme år åpnet Julas første varehus i Skara ved E20. Selskapet hadde også postordresalg, lager og hovedkontor i lokalene. I løpet av resten av 1980-tallet vokste postordresalget, katalogen og vareutvalget svært kraftig. 

Flere varehus Jula på Drottninggatan
I 1990 hadde Jula 50 ansatte, en butikk, postordresalg, samt en omsetning på 100 MSEK. Siden 1991 har Jula vært eid av Lars-Göran og Karl-Johan. De har jobbet side ved side, Lars-Göran som administrerende direktør og Karl-Johan som vise administrerende direktør. Krisen på begynnelsen av 1990-tallet gjorde at selskapet valgte å bre ut virksomheten sin. Noen av selskapets konkurrenter, Clas Ohlson med flere, hadde startet opp butikkvirksomhet med stor suksess, og Jula valgte å gjøre det samme.

I 1992 startet Jula sin andre butikk (i Stockholm). Butikken hadde den beste reklameplasseringen i Drottninggatan i det sentrale Stockholm. Det har alltid vært en rettesnor at Jula skal ha god og tydelig reklame. I sammenheng med den kraftige lavkonjunkturen med store lån i utlandet og presset økonomi, endte det nesten med forskrekkelse, men Jula greide å rydde opp i situasjonen. I løpet av 1990-tallet ble flere butikker åpnet, og en butikkjede begynte å vokse frem. Selskapet forsøkte ulike størrelser og konsepter.

100 ansatte
I 1995 passerte Jula hundre ansatte, med tre butikker, postordresalg og en omsetning på 200 MSEK.

I 1996 startet Lars-Göran og Karl-Johan sammen eiendomsselskapet G & K Blanks Fastigheter AB. Hensikten var å bygge eller leie næringseiendom på etableringssteder der Jula ikke kunne finne egnede lokaler.

I 1999 begynte Jula sitt fremgangsrike arbeid med DR (reklameblad). Jula er i dag ett av Nordens ledende selskaper som arbeider med direktereklame. Utsendelse har vært et viktig verktøy for å bli kjent og å selge store volumer til hobbysnekkere og profesjonelle. Samtidig startet satsingen på egne varemerker, først ute var klesmerket Blue Wear.

Människor utanför Julas varuhus i Kungens kurvaKungens Kurva
I året 2000 åpnet Jula sitt store konseptvarehus i Kungens Kurva, og dette markerte starten på utviklingen mot en riksdekkende varehuskjede i Sverige. Selskapet vokste kraftig, og det ble ansatt mange nye medarbeidere. Det trengtes spesialkompetanse innenfor blant annet kjededrift, logistikk, innkjøp, markedsføring og HR. Karl-Johan har nå tatt over driftsansvaret for selskapet.

I 2002 hadde selskapet 500 ansatte, syv varehus, postordresalg og en omsetning på 450 millioner SEK.

2004 var ytterligere en milepæl i Julas historie. Jula samlet da sine sju ulike lagre til ett 40 000 kvadratmeter stort sentrallager ved E20 i Skara. Etter den siste utbyggingen i 2011 ble Centrallagret, som nå måler drøyt 100 000 kvadratmeter, ett av landets største. Takket være sentrallageret fikk Jula mulighet til å drive en ekspansiv lavprishandel gjennom kjøp av store kvanta. Effektive logistikkløsninger forsyner varehusene med varer.

Ingvar Kamprad på besøk
I 2005 ble entreprenørene Lars-Göran og Karl-Johan Blank valgt til årets foretaksmenn i Skara Kommun.

I 2006 besøkte Ingvar Kamprad, en av verdens mest kjente entreprenører Jula. Kamprad så Julas nye sentrallager og besøkte hovedkontoret.

I 2008 hadde Jula 1 000 ansatte, 28 varehus i to land, postordresalg og to milliarder SEK i omsetning.

Samme år ble Jula etablert i Norge. Ekspansjonen har vært rask med flere varehusinnvielser hvert år. Julas konsept tiltaler nordmennene og på kort tid har Jula etablert seg som ett av de ledende bedriftene innen varehandelen. Jula er i dag landsdekkende fra Fredrikstad i sør til Tromsø i nord.

Familiebedriften
I 2009 bestemte Karl-Johan seg for å bli sjef i hele Jula-konsernet, og ta inn en ekstern adm.dir. for Jula AB. Lars-Göran har de siste årene trappet ned sitt engasjement i selskapet. Jula er et familieselskap, og for Karl-Johan er det viktig å være til stede, og drivende i det daglige arbeidet med å utvikle selskapet.

I 2010 endret Jula Postorder AB navn til Jula AB.

I 2011 fortsatte ekspansjonen i andre land, og i andre halvdel av året ble Jula etablert i Polen. Polen har potensialet til å bli Julas største marked. I takt med at Julas varehus har blitt flere, har fjernhandelen fått en stadig mer tilbaketrukket posisjon. Samme år besluttet Jula derfor å opphøre med fjernhandelen. Samtidig er satsingen på Internett og sosiale medier større enn noen gang.

I september 2011 startet Jula sitt bifalte lojalitetsprogram JulaClub for trofaste kunder. JulaClub har blitt en av Skandinavias største kundeklubber. Hos Jula betyr kunden alt. Gjennom god service skapes en stor tillit til selskapet og de produktene som selges.

Fortsatt full fart

2012 – Jula passerer Jula 2000 ansatte, 59 varehus i tre land og omsetningen overskrider 4,2 milliarder SEK.

2014 – Julas grunnlegger Lars-Göran Blank går av 1. mars etter en periode med sykdom.

2014 – JulaClub når en million medlemmer.

2015 – Jula innvier den nye utbyggingen av Julas sentrallager i Skara, Sverige. Det nye lageret er et av verdens største av sitt slag, alt under ett tak, med et areal på 150 000 kvadratmeter.

2015 – Jula har 2800 ansatte, 82 varehus og omsetter for 5,4 milliarder NOK.

Det har skjedd mye i Julas historie. Men det er fremdeles entreprenørånden som danner grunnlaget i selskapet, viljen til å tjene en krone, nysgjerrigheten, det harde arbeidet og folkeligheten. Jula skal bli litt bedre dag for dag, trinn for trinn.

Du har 0 produkt å sammenligne