Alt for hjemmefiksere til proffe.

Jula og distansehandel

Fortellingen om Jula og distansehandel er en skikkelig solskinnshistorie. Det hele begynte i 1979 på gården Jultorp utenfor Vara i Västergötland da Lars-Göran og Irene Blank grunnla Jula Industri AB med produksjon av kappsager og vedkløyvere. Etterspørselen var stor, og ganske snart begynte selskapet å sende tilbehør og reservedeler til kundene per post. Julas postordrevirksomhet hadde sett dagens lys. 

Snart ble sortimentet utvidet med andre typer maskiner, verktøy og utstyr for landbruk og skogbruk. Sortimentet ble samlet i en produktkatalog som ble sendt ut til kundene.

I 1984 gikk salget via postordre så bra at et nytt selskap ble etablert, Jula Postorder AB, med Julas nåværende eier Karl-Johan Blank som en av deleierne. I det nye selskapet var postordresalget det viktigste. Jula Postorder AB innførte en svært aggressiv prissetting, og kundene handlet ikke bare via postordre men kom også i store flokker til gården. Familien følte behov for å finne et godt sted å drive både postordre- og butikksalg på. I 1985 ble derfor Julas første varehus åpnet. Varehuset lå ved E20 i Skara, og samme eiendom huset også postordrelager og hovedkontor. Gjennom resten av 1980-tallet vokste postordresalget, katalogen og sortimentet svært kraftig.

I løpet av den økonomiske krisen på begynnelsen av 1990-tallet valgte Jula Postorder AB å utvide virksomheten. Flere varehus ble åpnet, og en varehuskjede begynte å vokse frem.

Etter et fremgangsrikt første tiår på 2000-tallet byttet Jula Postorder AB navn til Jula AB 2010. I 2008 nådde Julas ekspansjon Norge, og i 2011 var tiden inne for å åpne det første varehuset i Polen. I takt med at Julas varehus ble flere fikk distansehandelen en stadig mer tilbaketrukket posisjon. Samme år besluttet Jula derfor å opphøre med distansehandel for i stedet å satse på flere varehus, en strategi som har vært svært fremgangsrik. I løpet av en femårsperiode ekspanderte varehuskjeden med over 50 nye varehus på de tre markedene.

Etter hvert har mulighetene innen netthandel utviklet seg raskt med endret kundeatferd, ikke minst i forbindelse med mobiltelefonen. Jula skal møte kunden der kunden forventer å bli møtt, og derfor startes nå netthandelen opp igjen.

Muligheten til å handle online ble en suksess nesten umiddelbart, med tusenvis av kunder som handlet allerede fra start. 1. juni 2017 ble netthandelen lansert fullt ut for alle Julas kunder i Sverige og Norge. Netthandelen er nå en sentral del av Julas fremtidige vekst og ekspansjon.

Den som har vært med gjennom hele Julas historie og bygd opp selskapet, er den nåværende eieren og konsernsjefen Karl-Johan Blank. Han er svært fornøyd med at netthandelen nå har kommet i gang igjen.

– Jula har sitt utgangspunkt i postordre og distansehandel, og det føles godt at vi igjen kan tilby kundene våre muligheten til å handle hjemmefra. Vi ser store utviklingsmuligheter med netthandelen, og det er et naturlig skritt i Julas utvikling med kunden i fokus. En stor takk til alle som har jobbet med prosjektet.