• Fri frakt til varehus
  • Åpent kjøp i 30 dager
  • 15.000 nøye utvalgte produkter

Integritetspolicy

Jula beskytter din personlige integritet. Det inngår i våre grunnleggende verdier om ansvarlighet og ærlighet. Derfor jobber vi kontinuerlig for at dine personopplysninger hos Jula er korrekte og blir trygt håndtert. I vårt daglige arbeid tar vi alltid utgangspunkt i gjeldende lover, og følger både den juridiske og tekniske utviklingen på området.

All vår bruk av personopplysninger er nøye kontrollert av gjeldende lover og regler. Det innebærer at når du oppgir navn, personnummer, adresse eller lignende for å bli medlem, logge på, gjøre innkjøp hos oss og så videre, forplikter vi oss til å behandle disse opplysningene med integritet og konfidensialitet i henhold til avtalen vår med deg og de regler som gjelder for personopplysninger.

For at du som kunde alltid skal kunne føle deg trygg når du oppgir personopplysninger til oss, har Jula en etablert policy for hvordan vi behandler disse personopplysningene. Du får informasjon om hvilke opplysninger du har oppgitt (dersom det ikke allerede er åpenbart), og hva Jula kan bruke dem til.

Nedenfor kan du som kunde eller besøkende lese informasjonen om hvordan Jula håndterer personopplysningene dine. Policyen beskriver også hvilke rettigheter du har overfor Jula, og hvordan du kan utøve disse rettighetene.*

 

Derfor trenger vi dine personopplysninger
Vi vet at du som kunde forventer et visst nivå av service, smidighet, kunnskap og kundekjennskap i relasjonen din til oss – og vi er glade for å kunne levere dette. For at vi i Jula skal kunne gi deg et så relevant og korrekt kundemøte som mulig, og kontinuerlig utvikle relasjonen til deg og de tilbudene vi kan gi deg, er dine kundedata svært viktige. Dette er grunnen til at Jula behandler personopplysninger. Dette vil si at kundens integritet og fortrolighet er sentrale for Julas virksomhet.

I dagens digitale samfunn er det mange grunner til at personopplysninger oppgis og behandles, for eksempel for å gjennomføre kredittkjøp, returnere trygt, bekrefte identitet, forhindre svindel, gjennomføre korrekt kundestøtte, samt for å inngå medlemskap i JulaClub.

Vi lagrer og bruker dine oppgitte opplysninger for at vi skal kunne holde vår del av kontrakten og avtalen med deg, for at vi skal kunne levere de produktene og tjenester som vi tilbyr. Også kundeservice, fakturering, administrasjon, kvalitetsarbeid, analyse, forretningsutvikling, kundeopplevelse, informasjon og markedsføring krever en viss behandling av dine personopplysninger. Dessuten må vi oppfylle visse lovpålagte rapporteringer til svenske myndigheter. I tillegg bruker vi personopplysningene dine for å unngå problemer, f.eks. med kredittsjekk og identifisering av person.

 

Vi tar ansvar for dine personopplysninger
Det er Jula Norge AS (org.nr. 890036732) som er ansvarlig for dine personopplysninger («personopplysningsansvarlig»), og kontaktinformasjon til oss finner du nederst i policyen.

 

Andre som får tilgang til dine opplysninger
I virksomheten får Jula hjelp fra andre selskaper, både i og utenfor Jula-konsernet. Ved behov kommer Jula til å dele eller overføre dine personopplysninger til selskaper innen samme konsern som Jula, eller til våre samarbeidspartnere som hjelper oss med virksomheten vår. For eksempel får Jula AB og postformidlere dine adresseopplysninger ved kjøp i netthandelen. Dette foregår alltid på svært sikkert vis i samsvar med gjeldende lover og regler.

Det er viktig for oss at vi beskytter personopplysningene dine mot feil bruk. Når opplysningene overføres til andre selskaper, er dette underlagt egne avtaler med tydelige instruksjoner om behandlingsbegrensninger og høye sikkerhetskrav.

Personopplysningene vil ikke bli delt eller overført til andre selskaper utenfor konsernet til andre formål enn behandling for Julas regning, f.eks. trykking, distribusjon, statistikk eller administrative formål. Jula vil aldri selge dine personopplysninger til parter utenfor konsernet uten ditt samtykke.

Følgende kategorier av samarbeidspartnere får tilgang til dine opplysninger ved behov.

  • Systemleverandører for CRM-systemer og saksbehandling. Nødvendig for at vi skal kunne administrere klubbmedlemskap og personopplysninger som trengs for å administrere kundeforholdet og nå medlemmene.
  • Forretningssystemleverandører – behandler kontaktopplysninger og transaksjonsbaserte opplysninger. Behandlingen er nødvendig for administrasjon av kundens kjøp, som brukes ved analyse for virksomhetsutvikling og for å kunne gi kunden oversikt over sine transaksjoner.
  • Leverandører av adresseopplysninger samt trykk og distribusjon. Jula bruker leverandører for automatisk henting og oppdatering av dine adresseopplysninger hos folkeregisteret.
  • Samarbeidspartnere som håndterer betaling. For å håndtere betalinger som gjøres av Julas kunder, henter vi inn hjelp fra leverandører for å garantere rask og trygg betaling for deg.
  • Samarbeidspartnere som håndterer IP-adresser tilknyttet aktivitet ved besøk på nettstedet. Bidrar til vårt arbeid med å forbedre kundeopplevelsen og utvikle nettstedet.
  • Samarbeidspartner som håndterer personopplysninger med det formål å gjennomføre markedsanalyser og følge opp aktiviteter. Bidrar til vårt arbeid med å forbedre kundeopplevelsen og utvikle virksomheten.
  • Leverandører av sikkerhetsløsninger som f.eks. kameraovervåking. Trengs for å unngå innbrudd.
  • Systemleverandør for WiFi-løsning i varehus. Håndterer kundens personopplysninger for å kunne gi tilgang til WiFi-nettverket. Opplysningene som samles inn, MAC-adresse tilknyttet bevegelse i varehuset, kan også bli brukt til forretningsutvikling.
  • Systemleverandør for utsendelse av e-post og sms. Behandler kundens kontaktopplysninger og kan komme til å bruke demografiske og transaksjonsbaserte opplysninger.
  • Samarbeidspartnere som utfører kredittopplysninger for risikominimering ved kredittinnvilgning.

 

Disse personopplysningene behandler Jula
Som vi forklarte ovenfor, finnes det mange situasjoner i vår relasjon hvor Jula trenger å få visse opplysninger om deg, for eksempel ved kjøp, besøk på Jula.no, ved medlemskap i kundeklubb eller når du kontakter Julas kundeservice.

Personopplysninger du oppgir til oss:

  • Kontakt- og personopplysninger som navn, fødselsdato, person- og samordningsnummer (som også inkluderer siffer for kjønn), faktura- og leveringsadresse, e-postadresse, mobiltelefonnummer (inkludert for medkontoinnehaver), etc.;
  • Brukernavn og passord for medlemskap og Mine sider; samt
  • Konto- og betalingsopplysninger, kortinnehaver (ikke kortnummer og CVC-kode) samt fakturainformasjon etc.
  • Når du bruker Julas tjenester eller handler hos Jula, lagrer systemene våre en del opplysninger for å gjøre det lettere for deg og oss å overholde avtalen vår.

Personopplysninger som Jula har samlet inn om deg:

  • Din ordre-, kjøps- og klikkhistorikk som kunde, medlem og besøkende, inkludert transaksjonstidspunkt, varehus, «hjemmevarehus» og betalingsmetode;
  • Kundenummer;
  • Samtaler, e-poster, chat og meldinger via sosiale medier til Julas kundeservice eller markedsavdeling;
  • Brukerinformasjon for Julas tjenester, som svartid for sider, nedlastningsfeil, hvordan du nådde og forlot tjenesten;
  • Informasjon om hvilke varer og/eller tjenester du vist interesse for på Jula.no ved søk og klikk;
  • Teknisk enhetsinformasjon (som mobil, datamaskin eller nettbrett), IP-adresse, språkinnstillinger, geografisk informasjon om enheten og nettleserinnstillinger;
  • Informasjon om åpnet e-post og SMS som Jula har sendt til deg, og hva du har klikket på i meldingen fra Jula;
  • Resultater fra kundetilfredshets- eller markedsundersøkelser.
  • Kameraovervåking i varehusene våre innebærer behandling av indirekte opplysninger som kun kan identifisere deg i kombinasjon med annen informasjon. Når du besøker varehuset, fanges du på film med den informasjonen som fremstår der, som utseende, synlige handicap osv. Kameraovervåkingen og de innsamlede opplysningene er regulert av lovgivning.

I visse tilfeller bruker Jula personopplysninger fra andre kilder. For eksempel bruker Jula noen ganger annonsenettverk, måleverktøy eller tredjeparter som hjelper Jula med å forstå brukeradferd og -preferanser. For eksempel kan en annonsør gi Jula informasjon om hva som skjedde etter et klikk på en annonse for at Jula skal kunne måle annonseeffektivitet, utvikle virksomheten til kundens ønske og bli mer relevant for deg som kunde.

Personopplysninger som Jula har samlet inn fra tredjepart:

  • Adresseopplysning, kredittopplysning, inntektsopplysninger, gjeld hos Kronofogden og annen finansiell informasjon.

 

Formål og juridisk grunnlag for behandlingen av dine personopplysninger
For å få behandle personopplysninger må Jula ha et tydelig formål og juridisk grunnlag for behandlingen. Hvis noe av dette mangler, kommer ikke Jula til å behandle opplysningene dine. Vi samler aldri inn personopplysninger for at de kanskje er «fine å ha» i fremtiden.

For å overholde vår avtale med deg eller gjennomføre tiltak som du ønsker før en avtale inngås (juridisk grunnlag) behandler Jula dine personopplysninger til følgende formål:

  • For å bekrefte din identitet og alder samt å verifisere dine person- og kontaktopplysninger, inkludert kontroll mot eksterne kilder som Bisnote, BankID, Significat og SMS-verifisering;
  • For å administrere bestillingen/kjøpet og kundeforholdet ditt, inkludert varsling om levering, kontakter i forbindelse med forsinket leveranse, reklamasjonsformål og garantiformål;
  • For å håndtere betalingen din;
  • For å håndtere ditt kredittkjøp, inkludert kontroll mot betalingshistorikk og innhenting av kredittopplysninger fra kredittopplysningsselskap, samt egeninndrivelse av ubetalte kreditter;
  • For å forsyne deg med informasjon og Julas tjenester;
  • For å kunne behandle ditt medlemskap og din brukerkonto i henhold til medlemsvilkårene for den kundeklubben du er med i, inkludert mulighet til å logge inn, gjøre det mulig å se din kjøps-/ordrehistorikk og håndtere tilhørende fordeler og lojalitetsbelønninger;
  • For å kunne sende generelle tilbud og direktemarkedsføring i henhold til medlemsvilkårene for kundeklubben;
  • For å gi deg en personlig tilpasset opplevelse, attraktive tilbud og kommunikasjon som er relevante for deg i henhold til medlemsvilkårene for kundeklubben, inkludert å gjøre bruken enklere for deg ved at du kan lagre handleliste og handlekurv eller lignende funksjoner (dette gjøres mulig ved hjelp av analyser og cookies (se nedenfor)); samt
  • Gjennomføre analyser av bruker-/kunde-/medlemsopplysninger for å oppfylle Julas forpliktelser i henhold til medlemsvilkårene i kundeklubben, søkte ord, bruk av jula.no, forretningsutvikling og kundestrategi, samt ovennevnt informasjon.
  • For hjemlevering av varer og utlevering av varer i varehus.
  • Stedsinformasjon om kundens mobile enhet i varehuset ved bruk av Julas lokale nettverk.

Hvis du ikke oppgir personopplysningene som Jula trenger, har vi ikke mulighet til å overholde avtalen vår eller oppfylle Julas plikter overfor deg. Jula kan da ikke inngå avtale, eller må kanskje avslutte en inngått avtale.

For å oppfylle en juridisk forpliktelse (juridisk grunnlag) behandler Jula dine personopplysninger til følgende formål:

  • For å følge relevant lovgivning og oppfylle juridiske forpliktelser (for eksempel krav i regnskapsloven, produktansvar, forbrukerrettslig lovgivning og beskyttelse av personopplysninger i IT-system); samt
  • For å forhindre misbruk som bedrageri og identitetstyveri.

I visse tilfeller har Jula en berettiget interesse av å behandle dine personopplysninger med støtte i en interesseavveining, Slike berettige interesser er å kunne tilby deg en bedre kunde- og kjøpsopplevelse samt å gi deg service i form av ulike tjenester, som relevante og personlig tilpassede tilbud og kommunikasjon. En annen interesse er Julas forretningsutvikling og kundestrategi, hvor Jula trenger å analysere hvordan tjenestene brukes for å gjennomføre forbedringer for kundene våre. Videre er sikkerhet en berettiget interesse for Jula.

Til følgende formål behandler Jula dine personopplysninger med en berettiget interesse som formål (juridisk grunnlag):

  • Hvis du ikke er medlem hos Jula, for å kunne sende tilbud og direktemarkedsføring, både generell og personlig tilpasset;
  • For kunde- og markedsanalyse, forretningsutvikling, kundestrategi og for å forbedre våre tjenester for deg slik at de presenteres på en effektiv måte;
  • Gi deg den kundeservicen og hjelpen som du trenger i forbindelse med våre tjenester;
  • For å kunne gjennomføre og håndtere deltakelse i konkurranser og arrangementer.
  • For å kunne håndtere og gjennomføre deltakelse i eventuelle konkurranser og arrangementer. For å kunne evaluere, utvikle og forbedre foretakets tjenester, produkter og systemer for kundemassen som en helhet; samt
  • For å forhindre misbruk, forhindre ulovlig pålogging, samt forebygge og utrede/anmelde lovbrudd mot foretaket

Videre behandler Jula personnummeret ditt for å kunne sikre din identitet og oppdatere medlemsregisteret med postadressen din. Bruk av personnummer for sikker identitet er den eneste garantien for at verdipapirer som gavekort og bonussjekker ikke havner i feil hender, eller at noen andre på ulovlig vis handler i ditt navn.

I visse tilfeller har Jula bedt om ditt samtykke for en viss behandling der det fortsatt er mulige juridiske grunner.

 

Automatisk beslutningsfatning
I følgende tilfeller fattes beslutninger automatisk: ved innvilgning eller avvisning av kredittgrense, samt personlige tilbud i visse tilfeller.

 

Her behandler Jula dine personopplysninger
Personopplysningene vil kun unntaksvis overføres til land utenfor EØS/EU (eller andre EU-godkjente land), og det skjer i så fall på en sikker måte som overholder gjeldende lovgivning. Jula prøver alltid å finne alternative løsninger for disse unntakstilfellene. Vi har databehandleravtale med våre samarbeidspartnere for å forsikre at de følger våre instruksjoner for behandlingen.

I de tilfellene hvor personopplysningene behandles utenfor EU/EØS, foreligger enten en beslutning fra EU-kommisjonen om at tredjepartslandet har et adekvat beskyttelsesnivå, eller så skal passende beskyttelsestiltak gjennomføres. Eksempler på slike tiltak som Jula godtar er godkjent adferdskode i mottakerlandet, standardavtaleklausuler, bindende foretaksinterne regler og USAs Privacy Shield.

Noen ganger kan det forekommer koblinger til eksterne parter på jula.no, for eksempel en kobling direkte til et produkts produsent. Hvis du besøker de eksterne partenes nettsider, kan det hende at de behandler dine personopplysninger. Dette ligger utenfor Julas kontroll, ansvar og integritetspolicy.

 

Så lenge behandler Jula dine personopplysninger
Jula har etablerte slettingsrutiner i virksomheten som dikterer hvor lenge Jula får behandle opplysningene dine. Som hovedregel kommer personopplysningene dine til å bli behandlet til de ikke lenger trengs til formålet i relasjonen med Jula. Dette er så lenge det er nødvendig for å utføre våre avtalefestede eller juridiske forpliktelser overfor deg, og så lenge loven krever det. Når Jula behandler dine personopplysninger for å oppfylle juridiske krav, behandler Jula opplysningene bare så lenge som nødvendig for det relevante formålet. Jula har også rett til å behandle personopplysningene dine i et rimelig tidsrom for å ivareta Julas juridiske interesser.

I henhold til gjeldende lover har Jula rett til å lagre kontaktopplysningene dine for direktemarkedsføring i en periode etter at du har gjennomført et kjøp, eller avtalen vår er utløpt. Jula behandler dine kontaktopplysninger for å sende deg direktemarkedsføring i den tidsperioden som er aktuell i henhold til gjeldende personvernlover, markedsføringslover og praksis – noe som avhenger av situasjonen.

Hvis du spesifikt har gitt samtykke til å motta direktemarkedsføring, kommer Jula til å behandle personopplysninger som brukes kun til den direktemarkedsføringen helt til du avregistrerer deg eller gir oss beskjed om at du ikke lenger vil motta direktemarkedsføring. Opplysningene brukes imidlertid ofte til andre formål, noe som betyr at behandlingen kan fortsette, men vi slutter å sende deg direktemarkedsføring.

Når du har registrert deg i en av våre kundeklubber, behandler Jula dine personopplysninger til du avregistrerer deg eller medlemskapet på annet vis utløper. Vi sletter koblingen mellom kunde og transaksjon 24 måneder etter at medlemskapet opphører.

De indirekte personopplysningene som registreres av våre overvåkningskameraer i varehusene våre slettes automatisk etter 30 dager. Et unntak kan være om det har blitt begått lovbrudd, da kan opplysningene håndteres noe ytterligere for å rettsforfølge lovbruddet og ivareta Julas interesser.

Dine personopplysninger kan lagres lengre enn det som er spesifisert ovenfor dersom Jula er pliktig til å gjøre det for å følge lover, forskrifter eller myndighetsbeslutninger.

 

Jula beskytter dine personopplysninger
Jula gjennomfører de tekniske og organisatoriske sikkerhetstiltakene som loven krever for å forsikre at dine personopplysninger ikke manipuleres, går tapt eller ødelegges ved at uvedkommende får tak i dem. Systemene våre er under kontinuerlig forbedring, og vi kontrollerer stadig regler og rutiner for å beskytte systemene våre. Vi, og noen ganger våre samarbeidspartnere, har iverksatt flere sikkerhetstiltak for å beskytte personopplysningene som behandles. Vi har brannmurer, antivirusprogrammer og andre tekniske løsninger for å beskytte og forhindre uautorisert tilgang til våre nettverk og systemer.

Våre ansatte har strenge instruksjoner om å håndtere alle personopplysninger i samsvar med gjeldende lover og regler. Vi sørger for at det kun er de ansatte og oppdragstakere som trenger dine opplysninger i arbeidet sitt på oppdrag fra Jula, som har tilgang til dem. Bare noen få av våre ansatte har tilgang til stedene og systemene der personopplysningene lagres, og man trenger passord og brukernavn for å logge inn i disse systemene. Når vi håndterer sensitiv informasjon som kredittkortnummer, personnummer (inkludert siffer for kjønn), helse og eventuell annen informasjon, gjør vi det i henhold til gjeldende sikkerhetsregler.

 

Dine rettigheter 
Du har krav på å få tilgang til informasjon om hvilke personopplysninger Jula behandler om deg. Mye av den informasjonen finner du i denne policyen eller under Mine sider på jula.no.

Du har rett til å kreve at feilaktige personopplysninger blir korrigerte. Det er noe Jula uansett setter pris på, og våre klubbmedlemmer er forpliktet til å gjøre det.

Du har også rett til å kreve sletting av enkelte eller alle av dine personopplysninger. I visse tilfeller har du også rett til å innvende mot Julas behandling av dine personopplysninger. Det finnes imidlertid unntak for de tilfellene hvor personopplysningene er nødvendige for å oppfylle formålet, eller det foreligger en rettslig forpliktelse som innebærer at Jula må lagre personopplysningene. 
For de tilfellene hvor Jula behandler dine personopplysninger med en interesseavveining som grunnlag, har du rett til å innvende mot behandlingen. Jula fryser da behandlingen i den grad det er mulig for å gjennomføre en ny interesseavveining – vi revurderer ganske enkelt vår tidligere interesseavveining. For at vi skal behandle opplysningene dine basert på berettiget interesse, må Julas berettigede interesse veie tyngre enn din interesse for at opplysningene dine ikke skal bli behandlet. Det å noen ganger revurdere beslutningene sine, er både nyttig og helt i tråd med Julas verdigrunnlag om at vi alltid skal forbedre oss.

Hvis en automatisert beslutning hos Jula har hatt rettslige følger for deg eller på lignende måte i betydelig grad påvirket deg, har du rett til å innvende mot beslutningen og i stedet få fattet en beslutning av en person i Jula.

Under visse forutsetninger har du dessuten krav på å få ut de personopplysningene som du har oppgitt til Jula i et strukturert, allment brukt og maskinlesbart format, og du har rett til å overføre disse opplysningene til en annen personopplysningsansvarlig. Jula avgjør formatet, men vi streber etter enkelhet og følger den teknologiske utviklingen på området.

Du har også rett til å når som helst innvende mot behandlingen av dine personopplysninger for generell og personlig tilpasset direktemarkedsføring og kundeanalyse. Du har også rett til å tilbakekalle hele eller deler av ditt samtykke til behandling av personopplysninger. Vær imidlertid oppmerksom på at visse avtaler og relasjoner mellom deg og Jula kan forutsette behandling av personopplysninger for å kunne gjennomføres eller ivaretas.

Jula tar normalt sett ikke betalt for de tiltakene vi gjennomfører for at dine rettigheter skal ivaretas.

Hvis du ikke er fornøyd med hvordan Jula behandler personopplysningene dine og den informasjonen vi har gitt deg, har du rett til å levere inn klage til Datatilsynet eller en annen tilsynsmyndighet som utøver tilsyn over vår håndtering av personopplysninger.

 

Endringer i Integreringspolicyen
Jula har rett til å oppdatere og endre Integritetspolicyen. Endringene blir kunngjort på Jula.no én måned før vilkårsendringene trer i kraft. De til enhver tid gjeldende vilkår er tilgjengelige på Jula.se i nedlastbart format.

 

Spørsmål til Jula
Om du har noen spørsmål, kan du alltid ta kontakt med oss på Jula. Du har krav på å motta informasjon om dine egne personopplysninger kostnadsfritt én gang i året, uansett hvordan disse opplysningene har blitt samlet inn. Hvis du ønsker å motta slik informasjon, sender du en skriftlig forespørsel til oss på adressen nedenfor. Den skriftlige forespørselen skal være signert av deg personlig. Svaret blir sendt til din folkeregistrerte adresse, eller en annen adresse hvis vi kan være helt sikre på at den tilhører deg.

Ved åpenbart ubegrunnede eller urimelige forespørsler forbeholder vi oss imidlertid retten til å ta et rimelig avgift som dekker de administrative kostnadene, eller til å ikke imøtekomme forespørslene.

Du får tak i personopplysningsansvarlig i Jula Norge AS, org.nr. 890036732, på denne adressen: 
Jula Dataskyddsombudet, Box 363, 532 24 Skara, tlf. 0511-34 20 00, e-post: dpo@jula.se.

Hvis du ønsker mer informasjon, er du velkommen til å kontakte Julas kundestøtte på nettstedet eller på 67 92 22 00.

Integritetspolicyen ble etablert av Jula Norge AS 24. mai 2018.

* I tillegg til denne policyen gjelder også de avtaler som du har inngått med Jula, fremfor alt ved kjøp eller medlemskap i noen av Julas kundeklubber.