Alt for hjemmefiksere til proffe.

Eventyr på to hjul

Syklet fra hav til hav i Europa

Johanna Johansson fikk den svenske utmerkelsen Årets Äventyr 2016 etter at hun syklet 300 mil fra Polen til Hellas. Men du behøver ikke være eventyrer for å dra på sykkelferie.
    – Det er en fantastisk måte å oppleve natur og nye kulturer på, sier Johanna.

35 år gamle Johanna Johansson sykler overalt i Stockholm, hvor hun til daglig bor og jobber i et IT-firma. Hun har tidligere gjennomført Vätternrundan, syklet på Island og fra Estland til Latvia. Men ikke noe kan måle seg med styr-keprøven hun gjennomførte sommeren 2016. Da bestemte hun seg for å sykle gjennom Øst-Europa og avtale møter med kvinner i alle de sju landene hun skulle besøke.
    – Jeg ville besøke land som var nye for meg i Europa. Ved å møte en kvinne i hvert land ville jeg lære dem å kjenne og få et inntrykk av hvordan det var å vokse opp der.

Tøff start
Begynnelsen på turen i juli ble langt fra noen fornøyelse. Etter starten i Gdansk regnet det mye, og det tæret på kroppen å sykle 15 mil om dagen. Det verket i legger og ankler, men etter den første uken ble det bedre.
    – Det ble en overbelastning i starten, men kroppen vente seg til det, og siden ble hvert tråkk som en rehabilitering. Det skal jo være litt slitsomt, men godt også.
Bratte stigninger i Slovakia ble etterfulgt av milelange utforbakker, og i Ungarn ble det flatt igjen. Turen fortsatte gjennom Serbia og Kosovo. Johanna beskriver Makedonia som blendende vakkert med grønne skoger og fjell overalt. Det som gjorde størst inntrykk på hen-ne, var likevel alle menneskene hun møtte.
    – Kvinnene jeg møtte, delte åpenhjertig sine livserfaringer. Det var fantastisk å knytte nye vennskapsbånd og komme inn på dypere samtaleemner. I bloggen Johanna skrev på reisen, beskri-ver hun en guidet omvisning i Krakow med polske Agnieszka og sykkelturen gjennom Kosovo med Uta. Det var også mange sponta-ne møter. Som familien i Serbia som inviterte Johanna på middag. 
    – Det var mange herlige mennesker langs veien som åpnet hjemmet sitt for meg og delte av tiden sin.

Forskjellige reiser
Lenger sør steg temperaturen samtidig som landskapet ble mer kupert. Den mest intensive stigningen var på nesten 1400 høydemeter i løpet av en dagsetappe på åtte mil. Men høydedragene bød også på spektakulær utsikt som lønn for strevet. I Aten, som var målet for reisen, tok hun turen innom Akropolis, og da hun steg av sykkelen før hjemreisen, hadde hun syklet 2930 kilometer på 30 dager. I dag ser hun på turen som en bragd, og beviset på det er at hun på slutten av 2016 ble tildelt prisen «Årets Äventyr» på villmarksmessen i Stockholm.
    – Det var kjempegøy og en bekreftelse på at ideen om turen var god.
Neste eventyr som lokker, er Armenia, Georgia og Iran. Hun understreker samtidig at sykling er for alle, og at hvem som helst kan legge opp en tur som passer for dem.
    – Man kan sykle kortere etapper, bestille hotellovernatting og nyte god mat som fås kjøpt langs veien. I en bil suser man bare forbi, mens man på sykkel kommer nærmere natu-ren og menneskene. Man kjenner dufter, hører lyder og får en rikere opplevelse.