Gå direkte til innholdetGå direkte til søkGå direkte til søk
  • Fra 2 timers leveringstid
  • Alltid fri frakt til varehus
  • Fri frakt til hentested fra 999,-
  • Åpent kjøp i 60 dager
Jula

Åpenhetsloven

Arbeidet med menneskerettigheter og arbeidsforhold

Jula

Jula Norge AS, Postboks 364, 1471 Lørenskog (Org. nr 890036732) driver detaljhandel og er en del av det svenske familieforetaket Jula AB som nå er en av Nordens største kjeder innen DIY. Med over 15 000 produkter for hjem, hage og fritid til lave priser vil vi motivere folk til å selv forenkle hverdagen sin og skape et aktivt og morsomt liv. Sammen skal vi gi alle mennesker lyst til å fikse ting selv!

Jula AB er en del av Jula Holdingkonsern Jula ble grunnlagt i Sverige i 1979. Jula AB driver i dag handel i Sverige, Norge, Polen, Finland og Østerrike (netthandel). Mer om Jula Holding finner du her: https://julaholding.com

Prosesser

Jula følger alltid de lover og regler som gjelder for det markedet der selskapet virker.

Jula har gode utarbeidede prosesser for innkjøp og sourcing og medarbeidere i Sverige, Polen, Kina, Vietnam og India. Medarbeiderne våre på disse kontorene arbeider spesifikt med innkjøp, produktutvikling, oppfølging av kvalitet, logistikk, samt oppfølging av Julas Code of Conduct (CoC). For å bli godkjent som leverandør hos Jula, må man oppfylle Julas CoC. Julas CoC er tilgjengelig i sin helhet for leverandører på Julas leverandørportal.

Jula legger også fram oppfølging av leverandørene i bærekraftrapporten som kan leses i sin helhet her: Bærekraftrapport 2022 

Jula har gode utarbeidede prosesser, retningslinjer og rutiner for oppfølging av leverandørene. Oppfølgingen innebærer at det blir foretatt regelmessige besøk til leverandørene (både  varslet og ikke varslet) og kontroller. 

CSR i leverandørskjeden

Arbeidet med bærekraft i leverandørkjeden tar utgangspunkt i Julas Code of Conduct som danner det forretningsetiske grunnlaget for alle forretningsforhold med leverandører. Ved å besøke leverandørene kan vi sjekke at kravene tilfredsstilles og bidra til å skape forståelse og forbedringer. 

I tillegg til våre egne krav og lokale lover er de etiske retningslinjene basert på de ti prinsippene i FNs Global Compact. Den omfatter områder som sikkerhet på arbeidsplassen, miljøpåvirkning, tvangsarbeid, barnearbeid, forsamlingsfrihet, diskriminering, lønn og arbeidstider. 

Riskanalyse

CSR-revisjonene våre fokuserer derfor på risikoleverandører. Intern risikovurdering gjøres løpende på våre leverandører basert på blant annet ordreverdi, leverandørland, produkttype og resultater av tidligere revisjoner.

Revisjoner

Om en revisjon av en leverandør viser avvik, må leverandøren utarbeide en plan med forbedringstiltak. Julas revisor støtter leverandøren med kunnskap og gode råd for å skape langsiktige forbedringer. Om resultatet av revisjonen skulle vise seg å være kritisk, krever vi direkte tiltak og en umiddelbar tiltaksplan. Om leverandøren ikke forstår alvoret og tilbakemelding mangler, avslutter vi samarbeidet. Det utføres også revisjoner og kontroller via eksterne selskaper. Neste revisjon hos leverandøren gjøres basert på det siste resultatet. Imidlertid skal alle leverandører revideres minst hvert tredje år. 

Varslersystem

I tillegg til revisjoner, finnes det en ytterligere kanal der mislighold kan rapporteres anonymt. Dette såkalte whistleblower-systemet finnes for å fange opp eventuelle misforhold som ansette ikke våger å fortelle om under vanlige revisjoner.

 

Vil du vite mer om hvordan Jula arbeider med menneskerettigheter og arbeidsforhold, ta kontakt med vår kundetjeneste.