• Fri frakt til varehus
  • Åpent kjøp i 60 dager
  • 15.000 nøye utvalgte produkter

Integritetspolicy

 

1. Hvem har ansvaret for behandlingen av person- og kontaktopplysninger

Det er Jula AB, organisasjonsnummer 556250-6252, som er ansvarlig for behandlingen av dine personopplysninger som kunde, og som er ansvarlig for at behandlingen skjer i samsvar med gjeldende lovgivning. Julakonsernet har oppnevnt et personvernombud som kan kontaktes på e-post dpo@jula.com eller med brev til Jula AB, v/ Dataskyddsombud, Box 363, 532 24 Skara, Sverige. Hvis du har noen spørsmål om Julas behandling av personopplysninger, er du velkommen til å kontakte vårt personvernombud.

 

2. Hvorfor vi behandler kundenes personopplysninger

Avhengig av hva slags kontakt du har med Jula når du besøker våre varehus, bruker våre digitale plattformer, gjør et kjøp hos Jula eller på annen måte er i kontakt med oss, kan behandlingen av personopplysninger som angis nedenfor under punkt 2-1 – 2.10, bli aktuelle. Vi behandler personopplysninger som du gir oss med mindre noe annet fremgår nedenfor. Vi har en samarbeidsavtale med våre samarbeidspartnere og leverandører som behandler personopplysninger på vegne av Jula. På denne måten sikrer vi at våre samarbeidspartnere og leverandører gir tilstrekkelige garantier for at behandlingen oppfyller kravene i personvernforordningen, at dine rettigheter ivaretas og at behandlingen skjer i samsvar med våre instruksjoner.

Vennligst les om behandlingen som gjelder for deg avhengig av hvilken kontakt du har med oss.

2.1. Ved et kjøp i varehus eller via vår netthandel

2.1.1. Hvilke personopplysninger vi behandler og hvorfor

Ved et kjøp i varehus eller via vår netthandel: Når du som kunde handler hos Jula, behandler vi dine personopplysninger i hensikt å administrere, gjennomføre og håndtere din kjøpsavtale, med avtalen som lovlig grunnlag. Dersom du handler i våre varehus, behandler vår samarbeidspartner din betalings- og kredittkortinformasjon. (Se også avsnitt 2.9 om kameraovervåking). Ved et kjøp via vår netthandel, behandler vi ditt navn, adresse, telefonnummer, e-postadresse, betalings- og kredittkortinformasjon og/eller opplysninger i forbindelse med betalingsmåten du velger å gjennomføre ditt kjøp på, IP-nummer, kjøps- og ordretransaksjon for å kunne gjennomføre, administrere ditt kjøp hos oss og levere varene til deg. (Handler du eller ditt foretak som medlem i våre lojalitetsklubber og/eller med faktura, se avsnitt 2.2, 2.3 og 2.4. Se også avsnitt 2.7 om "cookies" og vår cookies-policy når du besøker våre digitale plattformer).

Ved et kjøp via e-handel og/eller for medlemmer i varehus, behandler vi din e-postadresse, navn og kjøps- og ordretransaksjon med berettiget interesse som rettslig grunnlag i hensikt å samle inn produktanmeldelser for å forbedre kundens kjøpsopplevelser. Du velger om du vil gi en kundeanmeldelse og hvilke personopplysninger du deler i din anmeldelse.

F-gassforordningen krever at installasjonen av visse produkter (f.eks. luftvarmepumpe) som inneholder farlige stoffer, må utføres av en autorisert installatør. Ved kjøp av disse varene, hvilket oppgis for det aktuelle produktet, kan du som kunde få hjelp av oss til å kontakte en autorisert installatør. Jula behandler da dine personopplysninger, som navn, adresse, telefonnummer, e-postadresse, ordrenummer og eventuelt installasjonstidspunkt, i hensikt å administrere installasjonen for å oppfylle vår avtale med deg, men også fordi det kreves etter lov (F-gassforordningen).

2.1.2. Tilgang til personopplysninger og opplysninger fra tredjeparter

Når du gjennomfører et kjøp hos Jula, vil Jula og bedrifter i Julakonsernet behandle personopplysningene som er nevnt ovenfor. Vi deler også personopplysningene med våre samarbeidspartnere og leverandører som f.eks. systemleverandører og fraktselskaper, for å kunne oppfylle vår avtale med deg og gjennomføre ditt kjøp. Hvis du ved kjøp av en luftvarmepumpe vil bruke Julas samarbeidspartner for å installere pumpen, vil vi dele dine personopplysninger med vår installasjonspartner. Personopplysningene vil kun unntaksvis overføres til land utenfor EU/EØS (eller andre land godkjent av EU) og i så fall på sikkert og lovlig vis. Se også avsnitt 4.

For å gjennomføre betalinger med betalings- eller kredittkort ved kjøp i våre varehus eller via vår netthandel, bruker vi Adyen N.V. ("Adyen") som leverandør av betalingsløsning. Adyen er behandlingsansvarlig for behandlingen av personopplysninger som skjer ved en betaling eller eventuell tilbakebetaling av ditt kjøp. Adyens personvernerklæring finner du her.   Når du velger å betale ditt kjøp med Vipps, deler vi dine personopplysninger med Vipps AS ("Vipps") som blir behandlingsansvarlig for den fortsatte behandlingen som gjøres for å gjennomføre din betaling. Vi henviser til Vipps’ personvernerklæring her. Fra samtlige parter får vi opplysninger og bekreftelse på gjennomført kjøp som vi lagrer sammen med ditt kjøp. Denne informasjonen kommer fra tredjeparter.

2.1.3. Dine rettigheter ved et kjøp

Når vi behandler dine personopplysninger når du kjøper hos oss, har du rett til å få opplysningene du utleverte, rettet dersom de er feilaktige, få opplysningene slettet dersom de ikke lenger trengs til formålet, tilgang til opplysningene du utleverte til oss, dataportabilitet for opplysningene som behandles i forbindelse med vår kjøpsavtale, og du har rett til å protestere eller i enkelte tilfeller begrense behandlingen av personopplysningene som behandles med rettslig interesse som grunnlag. Les mer om dine rettigheter i avsnitt 5.

2.2. Som medlem i JulaClub

2.2.1. Hvilke personopplysninger vi behandler og hvorfor

Som medlem i vår lojalitetsklubb, behandler vi dine personopplysninger i hensikt å administrere medlemskapet for å oppfylle vår avtale med deg, med avtalen som rettslig grunnlag. Personopplysningene vi behandler om deg, er opplysninger for identifisering og ved søknad om medlemskap. Det dreier seg om navn, adresse, fødselsdato, telefonnummer, e-postadresse, ordre-/kjøpstransaksjoner, betalings- og kortinformasjon, kundenummer, samt opplysninger for å logge på Mine sider. Når du søker om og blir medlem i JulaClub, registrerer vi kontakt- og personopplysningene nevnt ovenfor som du gir til oss, og oppretter et kundenummer tilknyttet disse opplysningene. For å identifisere deg som medlem i JulaClub, behandler vi din fødselsdato, mobilnummer, navn og sted. Jula registrerer deretter dine transaksjoner på ditt kundenummer for å kunne gi deg fordeler og for å beregne bonuspoeng i hensikt å sende bonussjekker til deg som lojal kunde. Betalings- og kortinformasjon registreres for dine kjøp og knyttet til ditt kundenummer. Hvis du velger å opprette en konto på Mine Sider på våre digitale plattformer for å få tilgang til din medlemsinformasjon, vil vi også behandle opplysningene som kreves for å logge på. Når du er medlem, lagres dine kvitteringer digitalt på ditt kundenummer.

Vi analyserer din ordre- og kjøpshistorikk for å utvikle virksomheten, og i forbindelse med f.eks. din alder og ditt bosted for å forbedre vår markedsføring overfor medlemmer, samt for å gi deg som kunde oversikt over dine transaksjoner. Jula fører statistikk over varene du kjøper i hensikt å forbedre vår lojalitetsklubb samt fordelene og tilbudet vi gir til våre medlemmer.  Vi behandler også ditt personnummer for å oppdatere disse adresseopplysningene.

Når du er medlem i JulaClub behandler vi dessuten dine personopplysninger i hensikt å markedsføre oss overfor deg med berettiget interesse som grunnlag. Jula sender markedsføring på e-post og SMS noen ganger i uken om fordeler, rabatter og annen relevant markedsføring som gjelder for medlemmer i JulaClub, samt rettet markedsføring i samme kanaler avhengig av kjøpene du har gjort.  Når vi sender markedsføring til deg, analyserer vi til statistiske formål den markedsføringen du velger å åpne eller produktene du velger å kjøpe for å se hva du finner interessant i hensikt å sende mer relevant markedsføring til deg. Jula behandler dine personopplysninger med berettiget interesse som grunnlag i hensikt å vurdere, utvikle og forbedre foretakets tjenester, produkter og system for hele kundemassen.  

2.2.2. Tilgang til personopplysninger og opplysninger fra tredjeparter

Jula og bedrifter i Julakonsernet behandler nevnte personopplysninger og deler opplysningene med våre samarbeidspartnere og leverandører som f.eks. systemleverandøren for CRM-systemet, systemleverandører som behandler ordre- og kjøpshistorikk, og leverandører for utsendelse av e-post og SMS.

For å kunne oppdatere vårt adresseregister, deler vi din fødselsdato, mobilnummer, navn og sted med vår samarbeidspartner. Samarbeidspartneren gir beskjed til Jula hvis dine adresseopplysninger endres. Hvis de nye adresseopplysningene avviker fra opplysningene vi har registrert tidligere, oppdaterer vi vårt register med de nye opplysningene. Disse personopplysningene kommer dermed fra en tredjepart.

Personopplysningene vil kun unntaksvis overføres til land utenfor EU/EØS (eller andre land godkjent av EU) og i så fall på sikkert og lovlig vis. Se også avsnitt 4.

2.2.3. Dine rettigheter i JulaClub

Når vi behandler dine personopplysninger som medlem i vår lojalitetsklubb, har du rett til å få opplysningene du utleverte, rettet dersom de er feilaktige, få opplysningene slettet dersom de ikke lenger trengs til formålet, tilgang til opplysningene du utleverte til oss, dataportabilitet for opplysningene som behandles i forbindelse med vår medlemskapsavtale, rett til å protestere mot behandlingen eller i enkelte tilfeller begrense behandlingen av dine personopplysninger. Du kan når som helst protestere mot at dine personopplysninger brukes til direkte markedsføring ved å sende oss en e-post eller kontakte kundeservice. Les mer om dine rettigheter i avsnitt 5.

2.3. Ved kjøp med faktura som medlem i JulaClub

2.3.1. Hvilke personopplysninger vi behandler og hvorfor

Behandling av personopplysninger ved søknad om kreditt/kredittøkning: I tillegg til behandlingen av personopplysninger som skjer hvis du er medlem i JulaClub (se avsnitt 2.2), utfører Jula ytterligere behandling, og behandler flere personopplysninger hvis du velger å søke om/få faktura og handle med faktura tilknyttet ditt medlemskap. Disse behandlingene gjøres i hensikt å behandle din søknad om kreditt, vurdere din kredittverdighet, fastsette en kredittgrense, fakturere dine kjøp og inndrive dine fordringer, dvs. for å administrere din kreditt med avtale som rettslig grunnlag.

Jula behandler dine personopplysninger ved identifisering og signering av kreditt. Når du søker om kreditt hos Jula eller ønsker å øke din kredittgrense, gjøres det en kredittvurdering av deg. Da sendes ditt personnummer til vår samarbeidspartner for å innhente kredittopplysninger.  Kredittvurderingen og beslutningen om kreditt skjer automatisk og innebærer profilering. Dette avgjør om du bevilges kreditt eller ikke. Jula har opprettet en kredittmal hos samarbeidspartneren der dine personopplysninger vurderes og profileres, og risikoen for en betalingsanmerkning innen ett år bedømmes.  Personopplysningene som vurderes, er alder, bosted, sivilstand og dine personlige økonomiske opplysninger som inntekt, eventuell gjeld hos kemneren og annen relevant økonomisk informasjon. Hvis du ønsker en økning av din kreditt og beslutningen gjøres manuelt av en saksbehandler, kan også din tidligere kjøps- og betalingshistorikk hos Jula tas i betraktning.

Behandling av personopplysninger ved betaling med faktura: Når du velger å betale ditt kjøp med faktura, behandler vi personopplysningene nevnt ovenfor i avsnitt 2.2 for å registrere, på ditt kundenummer, hvilke varer du kjøper og hvor de ble kjøpt i hensikt å kunne fakturere deg for dine kjøp. Jula registrerer og følger dine betalinger til oss for å sikre at du betaler din gjeld og for å vurdere om vi behøver å sende en påminnelsesfaktura til deg eller si opp din kreditt og sende din gjeld til et inkassobyrå for inndrivelse. Når og hvis gjelden betales i sin helhet til inkassobyrået, vil Jula foreta en ny kredittvurdering som forklart ovenfor, for å se om du som medlem, får mulighet til å handle med faktura igjen.

2.3.2. Tilgang til personopplysninger og opplysninger fra tredjeparter

Jula og bedrifter i Julakonsernet behandler personopplysningene ovenfor og deler opplysningene med våre samarbeidspartnere og leverandører som f.eks. systemleverandør for kundereskontro, leverandør som skriver ut, sender og leverer fakturaer, eller hvis du ikke betaler din gjeld, inkassobyråene vi samarbeider med. Ved identifisering og søknad og signering av kredittavtalen, deler vi dine opplysninger med vår samarbeidspartner for signeringstjenesten. Opplysningene vi så får tilbake fra vår samarbeidspartner, knyttes til din identitet eller signatur, og lagres hos oss. Dette er da opplysninger vi får fra vår samarbeidspartner. Det er den banken du bruker, som er behandlingsansvarlig for behandlingen som skjer i forbindelse med din identifisering eller signering, og vi henviser til din banks personvernerklæring for mer informasjon.

Vi deler ditt personnummer med vår samarbeidspartner for å innhente kredittopplysninger gjennom personnummeret fra tredjeparter, f.eks. ulike myndigheter og andre kredittopplysningsforetak og inkassobyråer. Hvis du kontaktes av Kredinor AS ("Kredinor") i forbindelse med at du ikke har betalt din faktura, er det Intrum som er behandlingsansvarlig. Vi henviser til deres personvernerklæring her. Hvis inkassobyrået velger å benytte namsmannen eller annen myndighet til å inndrive din gjeld, vil de dele dine personopplysninger, og myndigheten blir behandlingsansvarlig for dine opplysninger i den fortsatte behandlingen av personopplysningene.

Personopplysningene vil kun unntaksvis overføres til land utenfor EU/EØS (eller andre land godkjent av EU) og i så fall på sikkert og lovlig vis. Se også avsnitt 4.

2.3.3. Dine rettigheter ved kjøp med faktura

Ved en automatisert beslutning om profilering har du rett til å overklage beslutningen og få beslutningen omprøvet av en saksbehandler, rett til en forklaring på beslutningen og rett til å fremlegge dine synspunkter. Kontakt da Julas kundeservice. Når Jula behandler dine personopplysninger, har du rett til å få opplysningene du utleverer, rettet dersom de er feilaktige, få opplysningene slettet dersom de ikke lenger trengs til formålet, tilgang til opplysningene du utleverte til oss, dataportabilitet for opplysningene som behandles i forbindelse med vår kredittavtale, og du har rett til å protestere eller i enkelte tilfeller begrense behandlingen av personopplysningene. Les mer om dine rettigheter i avsnitt 5.

2.4. Foretak som er medlemmer i JulaPro

2.4.1. Hvilke personopplysninger vi behandler og hvorfor

Ved søknad om medlemskap, kreditt tilknyttet medlemskapet og kredittøkning:  Jula behandler personopplysningene til de som tegner firmaet, eiere og ledelsen, og til personer som har fullmakt til å kjøpe og administrere kontoen hos Jula på vegne av foretaket, med avtalen som rettslig grunnlag. Jula behandler ditt navn, adresseopplysninger, e-postadresse, personnummer og finansiell informasjon (f.eks. gjeld og inntekt) samt eventuelt ved søknader om kreditt for individuelle firmaer, og for eiere og ledelsen kontrolleres også betalingsanmerkninger i hensikt å vurdere foretakets kredittverdighet og administrere kontoen.

Jula behandler firmategnerens personopplysninger ved identifisering og signering av medlemskap og kreditt. Når foretaket du eier eller representerer, søker om kreditt hos Jula eller ønsker å øke foretakets kredittgrense, gjøres det en kredittvurdering av foretakets økonomi, samt eiere og ledelsen. Kredittvurderingen og beslutningen om kreditt skjer automatisk og innebærer profilering. Dette avgjør om foretaket bevilges kreditt eller ikke. Jula har opprettet en kredittmal hos samarbeidspartneren der foretakets opplysninger vurderes og profileres, og risikoen for en betalingsanmerkning innen ett år bedømmes.

Vet et kjøp: For deg som har fullmakt til å inngå kjøp for foretakets regning, registreres ditt navn, eventuelt referansenummer og personnummer tilknyttet foretakets kundenummer for å identifisere deg som autorisert til å handle for foretaket og registrere deg som ansvarlig for et visst kjøp. Din ordre- og kjøpshistorikk knyttes til foretakets kundenummer.

Som primær kontaktperson for foretaket, behandler vi også dine personopplysninger i hensikt å markedsføre oss overfor foretaket du representerer med berettiget interesse som rettslig grunnlag. Jula sender markedsføring på e-post og SMS noen ganger i måneden om fordeler, rabatter og annen relevant markedsføring som gjelder for medlemmer i JulaPro, samt rettet markedsføring i samme kanaler avhengig av kjøpene foretaket har gjort. Når vi sender markedsføring til deg, analyserer vi til statistiske formål de e-postene du velger å åpne eller produktene du velger å kjøpe for å se hva du finner interessant i hensikt å sende mer relevant markedsføring til ditt foretak.

2.4.2. Tilgang til personopplysninger og opplysninger fra tredjeparter

Jula og bedrifter i Julakonsernet behandler ovenfor nevnte personopplysninger og deler opplysningene med våre samarbeidspartnere og leverandører som f.eks. systemleverandøren for CRM-systemet, systemleverandører som behandler ordre- og kjøpshistorikk, leverandører for utsendelse av e-post og SMS, samt leverandører av vårt kundereskontrosystem. Ved identifisering og signering av søknaden som medlem, deler vi dine opplysninger med vår samarbeidspartner for signeringstjenesten. Opplysningene vi så får tilbake fra vår samarbeidspartner, knyttes til din identitet eller signatur, og lagres hos oss. Dette er da opplysninger vi får fra vår samarbeidspartner. Det er den banken du bruker, som er behandlingsansvarlig for behandlingen som skjer i forbindelse med din identifisering eller signering, og vi henviser til din banks personvernerklæring for mer informasjon. Ved vurdering av foretakets kredittverdighet, innsamler vår samarbeidspartner kredittopplysninger som gjelder deg som firmategner eller styremedlem for foretaket fra tredjeparter som f.eks. myndigheter, andre kredittopplysningsforetak og inkassobyråer. Hvis du kjøper med faktura for foretaket, og den ikke betales, vil vi dele personopplysningene som står på fakturaen, med vårt inkassobyrå.

Personopplysningene vil kun unntaksvis overføres til land utenfor EU/EØS (eller andre land godkjent av EU) og i så fall på sikkert og lovlig vis. Se også avsnitt 4.

2.4.3. Dine rettigheter ved behandling av personopplysninger i JulaPro

Ved en automatisert beslutning om profilering, har du rett til å overklage beslutningen og få beslutningen omprøvet av en saksbehandler, en forklaring på beslutningen, og rett til å fremlegge dine synspunkter. Kontakt da Julas kundeservice. Når vi behandler dine personopplysninger når du eller et foretak du eier eller jobber hos, er medlemmer i vår medlemsklubb, har du rett til å få opplysningene du har utlevert, rettet dersom de er feilaktige, få opplysningene slettet dersom de ikke lenger trengs til formålet, få tilgang til opplysningene du har utlevert til oss, og du har rett til å protestere eller i enkelte tilfeller begrense behandlingen av personopplysningene som behandles med rettslig interesse som grunnlag.  Du kan når som helst protestere mot at dine personopplysninger brukes til direkte markedsføring ved å sende oss en e-post eller kontakte kundeservice. Les mer om dine rettigheter i avsnitt 5.

2.5. Din kontakt med kundeservice

2.5.1. Hvilke personopplysninger vi behandler og hvorfor

Generell kontakt med kundeservice: Når du kontakter kundeservice, behandler Jula dine personopplysninger med berettiget interesse som rettslig grunnlag for å kunne hjelpe deg med dine spørsmål, utvikle vår service- og kundeservice, vårt personale og gi deg bedre service. Vi behandler personopplysningene du deler med oss, vanligvis på e-post (e-postadresse, navn, adresse og kundenummer), telefon (navn, adresse, telefonnummer, kundenummer og din stemme hvis du velger å godkjenne opptaket av din samtale) og chat (navn, adresse, telefonnummer, kundenummer, IP-adresse).

Reklamasjon og garanti: Hvis din kontakt med kundeservice gjelder reklamasjon, garanti eller spørsmål om et kjøp, kan det rettslige grunnlaget for å behandle dine personopplysninger være å oppfylle vår avtale med deg istedenfor berettiget interesse som ovenfor. Ved reklamasjons- og garantispørsmål behandler vi dine personopplysninger for å oppfylle vår avtale med deg. Vi behandler personopplysningene du gir til oss, f.eks. navn, adresse, telefonnummer, e-postadresse, kvitterings- og ordrenummer, bilder, kort- og betalingsinformasjon og bankkontonummer med hensikt å kunne håndtere din forespørsel. Opplysningene kan også være våre egne lagrede opplysninger som vi fikk fra deg når ditt kjøp ble gjennomført, for eksempel hvis du gjennomførte kjøpet som medlem (se avsnitt 2.2 og 2.3). Personopplysningene behandles for å bekrefte ditt kjøp hos oss, forberede varene og utføre våre forpliktelser i henhold til avtalen, samt hvis det er aktuelt, refundere penger til deg ved en godkjent reklamasjons- eller garantiforespørsel, eller sørge for at du vår levert en ny vare.

Medlemskapssaker: Hvis din kontakt med kundeservice gjelder spørsmål om ditt medlemskap, kan det rettslige grunnlaget for å behandle dine personopplysninger være å oppfylle vår avtale med deg istedenfor berettiget interesse. Vi henviser til avsnitt 2.2 og 2.3.

2.5.2. Tilgang til personopplysninger og opplysninger fra tredjeparter

Dine personopplysninger behandles av Jula og innad i Julakonsernet, og overføres til våre samarbeidspartnere og leverandører for behandling hos oss for å oppfylle ovenfor nevnte formål, f.eks. samarbeidspartnere for å håndtere forespørselen, og fraktselskaper for å kunne sende varen tilbake til oss. Personopplysningene vil kun unntaksvis overføres til land utenfor EU/EØS (eller andre land godkjent av EU) og i så fall på sikkert og lovlig vis. Se også avsnitt 4.

2.5.3. Så lenge behandles din personopplysninger

Dine opplysninger ved alminnelig kontakt med kundeservice, anonymiseres etter 180 dager.  Se også avsnitt 3.

2.5.4. Dine rettigheter ved kontakt med kundeservice

Når vi behandler dine personopplysninger, har du rett til å få opplysningene du har utlevert, rettet dersom de er feilaktige, få opplysningene slettet dersom de ikke lenger trengs til formålet, få tilgang til opplysningene du utleverte til oss, dataportabilitet for opplysningene som behandles i forbindelse med vår kjøpsavtale, og du har rett til å protestere mot behandlingen eller i enkelte tilfeller begrense behandlingen av personopplysningene som behandles pga. berettiget interesse. Les mer om dine rettigheter i avsnitt 5.

2.6.Konkurranser organisert av Jula

2.6.1. Hvilke personopplysninger vi behandler og hvorfor

Når du velger å delta i noen av konkurransene som Jula organiserer, behandler vi personopplysninger du gir oss, f.eks. navn, adresse, e-postadresse, telefonnummer, brukernavn og bilder med berettiget interesse som grunnlag. Hensikten med konkurransene er å markedsføre Jula og våre produkter. Konkurransene kan organiseres digitalt eller i våre varehus, og Jula vil da behandle personopplysninger for å identifisere og administrere din deltakelse i konkurransen. 

2.6.2. Tilgang til personopplysninger og opplysninger fra tredjeparter

Personopplysningene behandles kun av Jula og innad i vårt konsern Hvis konkurransen skjer på sosiale medier som f.eks. Instagram, er Jula ikke behandlingsansvarlig for behandlingen av dine personopplysninger i konkurranser som ikke organiseres av Jula. Vi henviser da til det spesifikke mediets personvernerklæring der konkurransen organiseres. Personopplysningene vil kun unntaksvis overføres til land utenfor EU/EØS (eller andre land godkjent av EU) og i så fall på sikkert og lovlig vis. Hvis personopplysninger behandles utenfor EU/EØS, foreligger det enten et vedtak fra Kommisjonen om at gjeldende tredjeland skal ivareta et egnet sikkerhetsnivå eller egnede sikkerhetstiltak som ivaretar dine rettigheter. Se også avsnitt 3.

2.6.3. Så lenge behandles din personopplysninger

Jula behandler dine opplysninger i seks måneder internt etter at konkurransen er avsluttet med mindre lengre lagring kreves etter lov, men (om det egner seg) innlegget i det spesifikke mediet og dine personopplysninger tilknyttet dette, har du selv ansvaret for å ta bort, alternativt av Jula, om mulig, hvis du ber oss om å fjerne disse.

2.6.4. Dine rettigheter ved behandling av personopplysninger tilknyttet organiserte konkurranser

Når vi behandler dine personopplysninger i forbindelse med din deltakelse i en konkurranse, har du rett til å få dine personopplysninger rettet hvis de er feilaktige, få opplysningene slettet dersom de ikke lenger trengs til formålet, få tilgang til opplysningene du har utlevert til oss, og du har rett til å protestere eller i enkelte tilfeller begrense behandlingen av dine personopplysninger. Les mer om dine rettigheter i avsnitt 5.

2.7.Cookies       

2.7.1. Hvilke personopplysninger vi behandler og hvorfor

Les mer om vår håndtering av cookies i vår cookies-policy.

Når du besøker våre digitale plattformer, og forutsatt at du gir oss samtykke, behandler Jula, med samtykket som rettslig grunnlag, dine personopplysninger i hensikt å kunne utføre tjenestene vi tilbyr deg, f.eks. presentere varer, kjøpe via vår netthandel, kommunisere med oss, markedsføre oss overfor deg og analysere og føre statistikk om din adferd på de digitale plattformene for å gjøre forbedringer for våre kunder og deres kjøpsopplevelse. Personopplysningene vi behandler, avhenger av hva du gjør på våre digitale plattformer, og samtykket du gir oss, men det kan være språkinnstillinger, geografisk informasjon om enheten, nettinnstillinger, informasjon om varer du er interessert i, innhold i handlekurver eller innkjøpslister osv.

Vi analyserer hvordan du bruker våre digitale plattformer for å forbedre våre produkter og tjenester via analysetjenesten Google Analytics. Analysetjenesten innebærer at vi skjuler deler av ditt IP-nummer på enheten du bruker for å besøke våre digitale plattformer, og når vi utfører analysen av hvordan du bruker våre digitale plattformer og adferden din der, kommer vi altså ikke til å se hvem du er. Personopplysningene vi behandler om deg, er informasjon slik som dine aktiviteter på våre digitale plattformer, f.eks. hvor du klikker, svartid på sider, informasjon om din enhet/nettleser og ytterligere informasjon vi får fra Google om hvordan du fant frem til våre digitale plattformer.

Jula bruker også Microsoft Clarity for å lagre dine aktiviteter på våre digitale plattformer. Microsoft Clarity gir alle brukere en unik bruker-ID. All brukerinformasjon og adferd tilknyttet dette bruker-ID-en, er personopplysninger vi behandler.

Vi behandler også dine personopplysninger i hensikt å brukertilpasse og markedsføre våre produkter og varemerker ved å vise deg tilbud, produkter og markedsføring på nettet som vi tror kan være av interesse for deg.

2.7.2. Tilgang til personopplysninger og opplysninger fra tredjeparter

Jula og bedrifter innad i Julakonsernet behandler nevnte personopplysninger og deler disse med våre samarbeidspartnere og leverandører for å oppfylle nevnte formål. Personopplysningene vil kun unntaksvis overføres til land utenfor EU/EØS (eller andre land godkjent av EU) og i så fall på sikkert og lovlig vis. Se også avsnitt 4.

Vi deler dine personopplysninger med Google LCC og dets datterselskaper. De vil fortsette å behandle dine personopplysninger for egen formål, og blir behandlingsansvarlig for dine personopplysninger. Google informerer deg separat om denne lagringen. Du finner Googles personvernerklæring her. 

Vi vil også dele dine personopplysninger med Microsoft. Microsoft er behandlingsansvarlig for den fortsatte behandlingen av dine personopplysninger etter at vi har delt disse med Microsoft. Denne behandlingen gjøres i hensikt å kunne levere til kunder og forbedre produktet Microsoft Advertising. Du finner Microsofts personvernerklæring her.

Vi deler vår markedsføring med deg på andre nettsteder som du besøker, samt på Google (inkludert YouTube),  Snapchat, og Facebook (inkludert Instagram). Se de respektive partenes personvernerklæring nedenfor.

2.7.3. Dine rettigheter ved behandling av personopplysninger tilknyttet cookies

Du kan hindre Google Analytics i å bruke dine personopplysninger ved å laste ned og installere dette tillegget til din nettleser.

Når vi behandler dine personopplysninger når du besøker våre digitale kanaler, har du rett til å få opplysningene du utleverer, rettet hvis de er feilaktige, få opplysningene slettet dersom de ikke lenger trengs til formålet, få tilgang til opplysningene du har utlevert til oss, til dataportabilitet, og du har rett til å protestere eller i enkelte tilfeller begrense behandlingen av dine personopplysninger. . Du har alltid rett til å tilbakekalle ditt samtykke til behandling av personopplysninger som Jula gjør ved lagring av cookies. En tilbakekallelse av samtykke påvirker ikke lovligheten av behandlingen frem til samtykket er tilbakekalt. Les mer om dine rettigheter i avsnitt 5.

2.8. For å oppfylle en rettslig forpliktelse

2.8.1. Hvilke personopplysninger vi behandler og hvorfor

Jula behandler dine personopplysninger med rettslig forpliktelse som grunnlag i hensikt å oppfylle forpliktelsene og ivareta rettighetene vi har i samsvar med loven, f.eks. krav i bokføringsloven, produktansvar, forbrukerloven, vern av personopplysninger i IT-system, og for å hindre misbruk som f.eks. bedrageri, ulovlig pålogging, misbruk av våre tjenester og identitetstyveri.  Vi kan også behandle dine personopplysninger pga. et vedtak truffet av myndighetene eller i kontakt med myndigheter for å oppfylle deres forespørsler/krav.

2.8.2. Tilgang til personopplysninger og opplysninger fra tredjeparter

Personopplysningene behandles av Jula og innad i Julakonsernet, og kan deles med ombud, myndigheter eller samarbeidspartnere for formålet nevnt ovenfor.

2.8.3. Dine rettigheter ved behandling pga. en rettslig forpliktelse

Når vi behandler dine personopplysninger etter loven, har du rett til å få dine opplysninger rettet hvis de er feilaktige, og å få opplysningene slettet hvis de ikke lenger trengs for formålet og videre lagring ikke kreves i henhold til den spesifikke loven. Les mer om dine rettigheter i avsnitt 5.

2.9. Kameraovervåking

2.9.1. Hvilke personopplysninger vi behandler og hvorfor

Vi har kameraovervåking i våre butikker med berettiget interesse som rettslig grunnlag i hensikt å forhindre og utrede skader, tyveri og andre lovbrudd. Personopplysningene vi behandler, er videoopptak, altså filmene der du som kunde besøker og beveger deg i butikken.

2.9.2. Tilgang til personopplysninger og opplysninger fra tredjeparter

Personopplysningene behandles av Jula og innad i Julakonsernet. Hvis vi mistenker og/eller ser at det har skjedd et lovbrudd i våre butikker og du befinner deg i butikken på eller rundt dette tidspunktet, kan videoopptaket av deg deles med politiet. Personopplysningene sendes ikke utenfor EU/EØS. Etter at vi har delt videoopptakene, blir politiet behandlingsansvarlig for dine personopplysninger.  Vi henviser til deres personvernerklæring her.

2.9.3. Så lenge behandles din personopplysninger

Jula behandler videoopptakene i sju dager, i tillegg til steder der ID-kontroll og betaling skjer, der de lagres i 30 dager. Deretter slettes de. Hvis Jula utreder et lovbrudd som skjedde i tiden du var i butikken, vil Jula behandle videoopptakene i lengre tid, og frem til lovbruddet eller mistanken om bruddet er utredet.

2.9.4. Dine rettigheter ved kameraovervåking

Når vi behandler dine personopplysninger, har du rett til å få opplysningene du utleverer, rettet dersom de er feilaktige, slettet hvis de ikke lenger trengs til formålet, adgang til opplysningene du har utlevert til oss, og du har rett til å protestere eller i enkelte tilfeller begrense behandlingen av dine personopplysninger. Les mer om dine rettigheter i avsnitt 5.

 

2.10. Generell markedsføring

2.10.1. Hvilke personopplysninger vi behandler og hvorfor

Hvis du mottar generell markedsføring, kundetilfredshets- eller markedsundersøkelser, behandler Jula dine personopplysninger med berettiget interesse eller samtykke som rettslig grunnlag. Slike berettigede interesser er å kunne tilby våre kunder et relevant og personlig tilpasset tilbud og kommunikasjon.

2.10.2. Hvem får tilgang til opplysningene

Personopplysningene behandles av Jula og innad i vårt konsern, og deles med våre leverandører og samarbeidspartnere som, avhengig av tilfellet, gjennomfører, analyserer og sender ut undersøkelsen eller markedsføringen til deg. Personopplysningene vil kun unntaksvis overføres til land utenfor EU/EØS (eller andre land godkjent av EU) og i så fall på sikkert og lovlig vis. Se også avsnitt 4.  

2.10.3. Dine rettigheter ved generell markedsføring

Når vi behandler dine personopplysninger, har du rett til å få dine personopplysninger rettet hvis de er feilaktige, slettet hvis de ikke lenger trengs til formålet, adgang til opplysningene du har utlevert til oss, og du har rett til å protestere eller i enkelte tilfeller begrense behandlingen av personopplysningene som behandles pga. berettiget interesse. Les mer om dine rettigheter i avsnitt 5.

 

3. Så lenge behandles din personopplysninger

Personopplysningene i behandlingene ovenfor (2.1.-2.10), behandles og lagres så lenge Jula trenger opplysningene for å oppfylle formålet med behandlingen med mindre lengre lagring kreves etter lov. 

 

4. Overføring til tredjeland

Personopplysningene i behandlingene ovenfor, vil kun unntaksvis overføres til land utenfor EØS/EU (eller andre land godkjent av EU) og i så fall på sikkert og lovlig vis. Jula arbeider for og prøver alltid å finne alternative løsninger før personopplysninger overføres til tredjeland. Hvis personopplysninger behandles utenfor EU/EØS, foreligger det enten en beslutning fra EU-kommisjonen om at tredjelandet har et egnet beskyttelsesnivå, eller så skal egnede sikkerhetstiltak treffes. Eksempler på slike tiltak som Jula godtar, er godkjente etiske retningslinjer i mottakerlandet, standard avtaleklausuler og bindende foretaksinterne regler. Standard avtaleklausuler finner du her.

 

5. Dine rettigheter

I forbindelse med hver behandling av personopplysninger som Jula gjør, finnes det praktisk informasjon om rettighetene du har tilknyttet den spesifikke behandlingen vi gjør. Nedenfor følger ytterligere informasjon om rettighetene du har. Kontakt dpo@jula.com hvis du har spørsmål eller vil utøve dine rettigheter.

5.1. Rett til tilgang

Du har rett til å få informasjon om personopplysningene Jula behandler om deg og hvordan de behandles, og om ønskelig, en kopi av personopplysningene. Se også retten til dataportabilitet i avsnitt 5.6.

5.2. Rett til retting

Du har rett til å få feilaktige personopplysninger rettet, og utfylle ufullstendige personopplysninger uten unødig forsinkelse ved å be om det.

5.3. Rett til sletting

Du har rett til, uten unødig forsinkelse, å få slettet dine personopplysninger av Jula

  1. hvis opplysningene ikke lenger trengs til formålet de ble samlet inn for,
  2. hvis du tilbakekaller ditt samtykke og det ikke finnes noe annet rettslig grunnlag for å behandle opplysningene,
  3. hvis du protesterer mot behandlingen av personopplysningene som skjer etter en interesseavveining og det ikke finnes noe berettiget grunnlag som veier tyngre enn dine interesser,
  4. hvis personopplysningene behandles ulovlig, eller
  5. hvis sletting kreves for å oppfylle en rettslig forpliktelse.

5.4. Rett til begrenset behandling

Du har rett til å be om at vi begrenser vår behandling av dine personopplysninger i den tiden det tar for oss å kontrollere din forespørsel hvis du mener personopplysningene ikke er riktige, hvis du hevder at behandlingen er ulovlig eller hvis du har protestert mot behandlingen. Du kan også be om at vi begrenser din behandling av personopplysninger istedenfor å slette disse hvis du trenger opplysningene for egne rettslige krav. 

5.5. Rett til å protestere

Du har rett til å protestere mot behandlingen av personopplysninger som Jula gjør pga. berettiget interesse eller som er nødvendig for opplysninger av allmenn interesse. Hvis Jula ikke kan bevise at vårt berettigede krav for behandlingen av dine opplysninger veier tyngre enn dine interesser, rettigheter og friheter, kan vi ikke lenger behandle dine personopplysninger. Denne retten inkluderer også retten til å protestere mot at dine personopplysninger brukes til f.eks. markedsføring. Du kan protestere direkte mot utsendt markedsføring fra oss ved å avregistrere deg fra markedsføringen eller ved å kontakte kundeservice.

5.6. Rett til dataportabilitet

Du har rett til å få utlevert personopplysningene du ga til oss via et samtykke eller avtale, i et strukturert, allment anvendt og maskinlesbart format, og rett til å overføre disse opplysningene til en annen behandlingsansvarlig. På din forespørsel, om det er teknisk mulig, kan vi sende opplysningene direkte til den andre behandlingsansvarlige. Forskjellen på rett til tilgang og rett til dataportabilitet er at dataportabilitet gir deg mer innflytelse over behandlingen av dine personopplysninger og en mulighet til å lettere flytte, kopiere eller overføre dine personopplysninger fra ett IT-miljø til et annet. Hvis du benytter dataportabilitet, hindrer det deg ikke i å ivareta dine andre rettigheter i dette avsnittet.

5.7. Rett til å tilbakekalle ditt samtykke

Du har alltid rett til å tilbakekalle ditt samtykke til behandling av dine personopplysninger. En tilbakekallelse av samtykke påvirker ikke lovligheten av behandlingen frem til den tilbakekalles.

6. Sikkerhet

Vi er opptatt av å ivareta sikkerheten til dine personopplysninger. Vi treffer de tekniske og organisatoriske sikkerhetstiltakene som kreves i samsvar med personvernforordningen og annen gjeldende lov for å påse at dine personopplysninger ikke manipuleres, forsvinner, blir ødelagt og at uvedkommende ikke får tilgang til dem. Vi forbedrer kontinuerlig våre IT-systemer og ser regelmessig over våre sikkerhetsregler og -rutiner. Vi og våre samarbeidspartnere har truffet sikkerhetstiltak for å beskytte personopplysningene som behandles, og sikkerheten godkjennes gjennom regelmessige tester. Våre ansatte har strenge instruksjoner om å håndtere personopplysninger i samsvar med gjeldende lover og regler. Vi påser at kun ansatte eller oppdragstakere som trenger dine opplysninger i sitt arbeid for Jula, får adgang til dem. Dette gjelder samtlige steder og IT-systemer der personopplysninger forekommer.

 

7. Klager

Hvis du har klager angående vår behandling av dine personopplysninger, har du rett til å sende inn en klage til Datatilsynet (www.datatilsynet.no)

 

8. Endring av personvernerklæringen

Jula har rett til å oppdatere og endre personvernerklæringen. Vi informerer om endringen på våre digitale plattformer én måned før endringen trer i kraft.

 

Personvernerklæringen ble utarbeidet av Jula, 20. juni 2022.