Slik arbeider Jula med digital tilgjengelighet
Vi i Jula vil at alle skal kunne bruke nettstedet vårt og appen vår uten problemer. Vi gjør vårt beste for at det skal være enkelt, lettvint og gøy å handle hos oss. Samtidig har vi litt igjen før nettstedet og appen er tilgjengelige for alle.
Her kan du lese mer om hvordan vi jobber med digital tilgjengelighet og hva vi fortsatt må justere og forbedre på jula.no, i JulaAppen og i våre varehus.
Tilgjengelighet på jula.no
Her beskriver vi hvordan vi jobber med tilgjengelighet og hvilke tilgjengelighetsproblemer som gjenstår å fikse på jula.no.
Informasjonen om jula.no ble oppdatert 19. juni 2025.
Slik jobber vi med tilgjengelighet på jula.no
Siden våren 2024 har vi jobbet sammen med eksperter på Axess Lab for å gjøre jula.no mer tilgjengelig, trinn for trinn.
Vi tar utgangspunkt retningslinjer (WCAG 2.2, nivå AA og EN 301 549 og prøver å tenke tilgjengelighet i hver del av utviklingen vår. Det gjør av vi kan finne og fikse problemer tidlig. Vi tester alt som vi utvikler: både manuelt, med de vanligste skjermleserne og ulike automatiske tester.
Når vi finner et tilgjengelighetsproblem, logger vi det, ser hvor stort det er og hvor mye jobb det krever. Akutte ting prioriterer vi med det samme. Andre ting setter vi opp på gjøremålslisten og fikser så snart vi kan.
Eksempel på hva vi har fikset så langt på jula.no
Vi har begynt å gjøre jula.no enklere å bruke for alle. Her er noen eksempler på hva vi har rukket så langt:
-
Vi har endret farger på f.eks. knapper og tekster, slik at de vises bedre.
-
Lagerstatusen har blitt tydeligere – med symboler, farger og beskrivelser.
-
Nå er det mer lettvint å navigere med tastaturet (tab-rekkefølgen er fikset).
-
Overskrifter har fått riktig rekkefølge og er lettere å forstå.
-
Videoer kan settes på pause når som helst.
Vi vet at det finnes mer å forbedre, og det jobber vi videre med. Vil du se hva som er på gang? Scroll ned til overskriften “Dette gjenstår å fikse på jula.no”.
Og finner du noe vi har gått glipp av? Gi gjerne lyd fra deg – vi er takknemlige for hjelpen din! Nederst på siden forteller vi om hvordan du kan gi oss tilbakemeldinger.
Dette gjenstår å fikse på jula.no
Her beskriver vi det som gjenstår å fikse på jula.no:
-
Bilder og videoer mangler alt-tekster.
-
Mange av bildene våre har tekst i seg. Tekstene kan ikke forstørres eller leses opp av hjelpemidler.
-
Karuseller blir ofte vanskelige når du navigerer med tastatur og bruker piltastene. Det er heller ikke mulig å “hoppe over” innholdet i karusellene for øyeblikket.
-
Det finnes tekster som ligger skjult bak “les mer”-knapper som ikke er kodet på riktig måte. Skjermlesere fortsetter å lese opp hele teksten, selv om deler av teksten ikke er visuelt synlig.
-
Visse etiketter, ledetekster og lenketekster er utydelige. De må skrives om for å bli bedre for brukere som bruker skjermlesere eller har kognitiv nedsettelse.
-
Det finnes visse tilgjengelighetsproblemer i manualer og andre PDF-dokumenter som finnes på nettstedet. Vi jobber aktivt med å forbedre de manualer og dokumenter som vi selv skaper. For eksterne varemerker stiller vi krav til våre leverandører.
-
Visse deler i påloggingsprosessen vår har engelsk innstilt som språk, noe som gjør at f.eks. skjermlesere leser opp ord med feil uttale.
-
Betalingsmåten “Jula Faktura via Resurs” og “Jula delbetaling via Resurs” har flere tilgjengelighetsproblemer. Vi har stilt krav til Resurs Bank om å fikse dette så raskt som mulig.
-
Det finnes visse tilgjengelighetsproblemer i de e-postene som vi sender til deg etter at du har gjort et kjøp, f.eks. “Ordrebekreftelse” og “Dine produkter er på vei”.
-
Det finnes visse tilgjengelighetsproblemer i e-posten som vi sender til deg når du har valgt innloggingsmetoden “Engangskode (SMS)” og “Engangskode (E-post)”.
-
Det finnes visse tilgjengelighetsproblemer i de dokumentene og e-postene som vi sender til deg når du vil gjøre en retur.
-
Vi mangler støtte for Dark Mode for øyeblikket.
Tilgjengelighet i JulaAppen
Her beskriver vi hvordan vi jobber med tilgjengelighet og hvilke tilgjengelighetsproblemer som gjenstår å fikse i JulaAppen.
Informasjonen om JulaAppen ble oppdatert 19. juni 2025.
Slik jobber vi med tilgjengelighet i JulaAppen
Siden våren 2025 har vi jobbet for å gjøre JulaAppen mer tilgjengelig, trinn for trinn.
Akkurat som for jula.no tar vi utgangspunkt i tydelige retningslinjer (WCAG 2.2, nivå AA og EN 301 549 og prøver å tenke tilgjengelighet i hver del av utviklingen vår. Det gjør av vi kan finne og fikse problemer tidlig. Vi tester alt som vi utvikler, manuelt og med de vanligste skjermleserne.
Når vi finner et tilgjengelighetsproblem, logger vi det, ser hvor stort det er og hvor mye jobb det krever. Akutte ting prioriterer vi med det samme. Andre ting setter vi opp på gjøremålslisten og fikser så snart vi kan.
Dette gjenstår å fikse i JulaAppen
Her beskriver vi det som gjenstår å fikse i JulaAppen. De manglene vi beskriver, gjelder for både Android og iOS med mindre vi sier noe annet.
-
Visse deler av appen har utilstrekkelige kontrastverdier, noe som kan gjøre det vanskelig å lese for brukere med nedsatt syn eller i omgivelser med sterkt lys.
-
Noen skjemaer savner teknisk korrekt semantikk, noe som kan skape problemer for brukere med skjermlesere.
-
Feilmeldinger kan være utydelige eller mangle helt ved visse innmatingsfeil.
-
Noen skjemafelter mangler etiketter, noe som gjør det vanskeligere å bruke hjelpemiddel.
-
Tekststørrelsen kan ikke forstørres i iOS-versjonen av appen.
-
Kun deler av tekstene kan forstørres, noe som påvirker brukeropplevelsen for personer med nedsatt syn.
-
Visse bilder, grafiske elementer og ikoner mangler alternative tekstbeskrivelser, noe som gjør det vanskelig for brukere med skjermlesere å tolke bildenes formål.
-
Visse deler av appen er vanskelige å navigere med bare tastatur eller hjelpemiddel.
-
Struktur og instruksjoner i koden kan forbedres for bedre kompatibilitet med digitale hjelpemidler.
-
JulaAppen støtter både stående og liggende skjermretning på både iOS og Android, men har visse mangler i liggende skjermmodus.
Har du funnet noe vi ikke har fått med oss? Gi gjerne lyd fra deg – vi er takknemlige for hjelpen din! Nederst på siden forteller vi om hvordan du kan gi oss tilbakemeldinger.
Tilgjengelighet i betalingsterminaler i varehuset
Akkurat nå går det dessverre ikke an å koble til hodetelefoner til våre betalingsterminaler i våre eksisterende varehus. Det gjør det vanskelig for deg som må få informasjon lest opp.
Vi har over 140 varehus i Sverige, Norge, Finland og Polen. Å bytte alle betalingsterminaler på en gang er ikke mulig. Derfor bytter vi alle etter hvert – når de går i stykker eller når slutten av levetiden. Målet er at alle terminaler skal være tilgjengelige så snart som mulig.
Alle nye varehus vi åpner fra og med nå får betalingsterminaler som fungerer med hodetelefoner helt fra starten.
Hjelp oss med å bli bedre
Har du støtt på noen problemer på jula.no eller i JulaAppen? Du er alltid velkommen til å gi lyd fra deg til vår kundeservice om du vil dele noe som kan hjelpe oss med å bli bedre.
Sammen gjør vi det mulig for alle å sette i gang med prosjektene sine. 💪🛠️